Friday 7 October 2011

Sosial Masyarakat

·         Sebelum Kedatangan Barat
          Pada abad ke19, meskipun masyarakat Sabah dan mula beranjak secara perlahan-lahan ke arah paradigma ekonomi, politik yang dari abad sebelumnya, namun sistem sosial negeri tersebut masih lagi dilihat begitu tradisional apatah lagi lokasi geografi yang jauh dari Tanah Melayu. Walaupun telah kelihatan bayang-bayang pihak Barat yang mula mencari ruang di celah-celah tanah Sabah atas dasar perluasan kuasa, pasaran barang, dan sumber ekonomi yang cukup berharga di negeri ini. Namun, kehidupan sosial masyarakat ini masih kekal diseragamkan dengan kepercayaan dan budaya mereka yang telah diwarisi dari nenek moyang mereka lagi.
          Di Sabah, terdiri daripada 39 buah kelompok etnik semuanya, yang dikategorikan sebagai peribumi. [1]Terdapat beberapa buah kaum yang menjadi majoriti iaitu kaum Dusun, Kadazan, Iranun dan lain-lain lagi. Kaum-kaum ini berada di daerah yang berbeza  dan selalunya berkelompok mengikut suku kaum mereka. Misalnya orang Dusun kebanyakannya berada di Ranau, Keningau, Kundasang dan Kota Belud. Terdapat juga banyak sub-kaum lain yang menjadi minoriti seperti kaum Sungai yang kebanyakannya berada di sekitar  Sungai Kinabatangan, Telupid, Iranun dan tembenuo di Beluran, Kaum Tidung di Tawau dan sebagainya. Rumpun dan suku bangsa di Sabah sememangnya amat banyak antaranya ialah Tatana, Rungus, Cocos, Baukan dan sebagainya.
          Pada ketika itu, setiap masyarakat peribumi di negeri tersebut mempunyai organisasi sosial yang tersendiri. Pembentukan organisasi sosial masyarakat ini banyak dipengaruhi oleh keadaan persekitaran , interaksi dengan dunia luar dan peredaran masa. Cara hidup dan budaya masyarakat Sabah begitu kompleks dan ditunjangi oleh kepercayaan mereka terhadap alam sekitar. Pada ketika itu, masyarakat Sabah sebahagian besarnya masih lagi mengamalkan kepercayaan animisme. Mereka percaya kepada benda-benda hidup di sekeliling yang kelihatan unik dan asing bagi mereka seperti pokok-pokok besar, batu, gua, tangkal, sungai dan sebagainya. Mereka percaya bahawa objek-objek itu mempunyai semangat, roh spiritual yang mana boleh membawa  nasib malang juga nasib baik. Misalnya masyarakat Sabah akan mengadakan perayaan upacara memuja semangat padi. Pada ketika itu, sebenarnya telah ada sebahagian masyarakat Sabah yang menganut agama lain.
          Bahasa pertuturan di Sabah pada ketika itu ialah bahasa kaum mereka seperti bahasa Sungai, bahasa Kadazan, Dusun dan sebagainya mengikut bangsa mereka. Walaupun begitu, mereka tetap menggunakan bahasa Melayu dalam urusan rasmi dan juga kerana pada ketika itu telah ada sekolah-sekolah di sebahagian kawasan. Namun bagi masyarakat yang tinggal di kawasan pedalaman mereka sememangnya menggunakan bahasa ibunda mereka. Masyarakat Sabah kebanyakanya tidak mempunyai pedidikan yang tinggi kerana anak-anak mereka diajar untuk bertani. Misalnya, anak-anak di ajar bekerja di bendang, ladang, bercucuk tanam, menjala dan sebagainya. Anak perempuan pula selalunya membantu melakukan kerja rumah. Malah pada ketika itu anak perempuan di kahwinkan pada usia yang masih muda.
          Di Sarawak pula, penduduk peribumi adalah terdiri daripada empat kumpulan etnik utama , iaitu Bidayuh, Iban, Melayu dan Melanau. Tedapat juga sub-etnik seperti Kenyah, Ukit, Penan, Lahanan dan sebagainya. Selain itu, keadaan di Sarawak adalah lebih kurang sama dengan di Sabah. Namun begitu, ianya berbeza dari segi terminologi unsur-unsur keagamaan dan tafsiran konsep. Masyarakatnya juga masih mengamalkan kepercayaan animisme, percaya kepada tangkal, hukum alam semulajadi yang banyak mempengaruhi kepercayaan dan amalan mereka. Masyarakat Sarawak sebahagian besarnya memuja semangat-semangat objek, alam sekeliling dan sebagainya.  Misalnya terdapat amalan “potong kepala” di Sarawak . Selain itu, [2]orang Iban misalnya mempercayai akan kewujudan berbagai semangat (antu) dan tuhan-tuhan (petara). Namun begitu amalan agama dan kepercayaan ini menjadi unsur dalam menyatukan masyarakat.
           Masyarakat Sarawak secara keseluruhannya bertutur bahasa ibunda mereka. Namun demikian, bahasa yang sering mereka gunakan dalam pertuturan harian adalah bahasa Iban. Dari segi pendidikan, masyarakat di Sarawak tidak mempunyai sistem pendidikan yang formal. Mereka lebih mementingkan pendidikan yang bersifat tradisional. Anak-anak mereka kebanyakannya diajar untuk bercucuk tanam, menangkap ikan, dan sebagainya. Antara yang ditanam adalah tebu, lada dan sagu. Tujuannya adalah untuk kegunaan seisi keluarga sahaja. Jika terdapat lebihan daripada hasil tanaman mereka, mereka akan menjualnya secara kecil-kecilan.
·         Selepas Kedatangan Barat
          Kerajaan SBUB telah memulakan usaha untuk memajukan bidang prasarana komunikasi di sabah. Hal ini adalah untuk meningkatkan kualiti penduduk di Sabah di samping untuk kepentingan mereka sendiri. Jalan kereta api dari Jesselton ke Beaufort, dari Beaufort ke Tenom dan dari Tenom ke Melalap telah mula dibina sejak tahun 1896. Selain daripada bertujuan untuk menyediakan pengangkutan kepada penduduk dan pengangkutan hasil-hasil pertanian, jalan-jalan kereta api ini juga telah memudahkan perhubungan dari kota Kinabalu ke kawasan pendalaman. Pembinaan jalan raya juga telah dilaksanakan pada tahun 1897. Selain itu juga, perkhidmatan pos dan telegraf juga telah diadakan untuk memudahkan perhubungan di setiap daerah. Antara pejabat pos yang telah dibina oleh SBUB adalah seperti di Jesselton, tenom dan sebagainya. Kesemua bentuk kemudahan yang telah dibina ini telah membawa pelbagai faedah kepada penduduk pribumi. Hal ini kerana penduduk pribumi dapat melicinkan dan memudahkan urusan serta perhubungan mereka dari sebuah daerah ke daerah yang lain.
          Kerajaan SBUB turut memulakan sistem persekolahan secara formal di Sabah selaras dengan peruntukan pendidikan bagi penduduk peribumi Sabah yang terkandung dalam piagam syarikat berkenaan. SBUB sebenarnya ingin mencapai dua objektif iaitu bagi meningkatkan tahap pengetahuan di kalangan pelajar tentang kemahiran asas membaca,meulis dan mengira, disamping untuk memberikan latihan teknikal kepada pelajar bagi menghadapi alam pekerjaan kelak. [3]Objektif kedua pula adalah untuk menyediakan pelajaran kepada anak-anak ketua kampung bagi mendedahkan mereka kepada asas pentadbiran kelak. Sistem persekolahan agama islam telah telah lama ditubuhkan oleh orang-orang islam melalui pelajaran membaca al-Quran. Oleh itu Gabenor Treacher telah menubuhkan sekolah agama islam di Sandakan. Namun begitu, usaha Treacher ini tidak Berjaya dan sekolah tersebut gagal menarik perhatian penduduk tempatan kerana mereka curiga dengan niat gabenor yang beragama kristian. William Pryer pula telah meninjau pendapat Cina dan Islam di Sandakan dalam tahun 1886. Oleh itu sebuah bilik di pejabat gabenor telah dijadikan sekolah. [4]Pada tahun 1886, sebuah sekolah telah ditubuhkan dengan bilangan pelajar seramai sembilan orang tetapi terpaksa ditutup kerana sambutan yang begitu dingin daripada masyarakat berkenaan. Oleh itu usaha awal untuk mengadakan sistem persekolahan secara formal menemui jalan kegagalan sehinggalah kedatangan para mubaligh kristian. Pada tahun 1887, father Bryon daripada mazhab Roman Khatolik telah membuka sekolah di Sandakan yang dikenali sebagai St.Mary.  usaha beliau diikuti pada tahun berikutnya oleh father Elton daripada mazhab Anglikan yang membuka Sekolah St.Micheal di daerah Sandakan. Sistem persekolahan ini telah memberi peluang kepada anak-anak peribumi bagi mendapatkan pendidikan secara formal dan mengatasi maslah buta huruf. Meskipun begitu, hanya penduduk peribumi yang tinggal di Bandar berpeluang mendapat pendidikan disekolah rendah kerajaan manakala bagi anak-anak peribumi yang tinggal di pedalaman, mereka masih jauh ketinggalan dalam pelajaran.
          Dalam bidang kesihatan, sebelum tahun 1881 tidak terdapat satu sistem pengurusan kesihatan yang teratur dan bercorak moden di Sabah. [5]Penyakit-penyakit seperti malaria,beri-beri,puru, radang paru-paru dan sebagainya merupakan penyakit yang biasa dihadapi oleh masyarakat peribumi Sabah dan mudah merebak di kalangan mereka sehinggalah membawa kepada kematian. Bagi mengelak penyakit itu merebak maka SBUB telah mengadakan kemudahan kesihatan. Hospital didirikan di bandar-bandar seperti Sandakan, Jesselton dan sebagainya. Namun, perkhidmatan hospital yang didirikan kurang berkesan kerana kedudukannya di kawasan bandar menyebabkan kemudahan ini tidak dapat dinikmati oleh   penduduk luar bandar. Tambahan pula, kebanyakan penduduk khususnya di kawasan pedalaman tidak menyakini sistem perubatan moden kerana masih berpegang teguh kepada keperecayaan tehadap para dukun dan bomoh. Kerajaan SBUB mengadakan dipensari dikawasan luar bandar untuk mendedahkan sistem perubatan moden kepada masyarakat berkenaan. Usaha SBUB meningkatkan taraf kesihatan di Sabah juga telah membuka ruang kepada penduduk Sabah, khususnya masyarakat peribumi untuk mengetahui asas-asas penjagaan kebersihan dan langkah-langkah bagi mengelakkan penyakit berjangkit seperti malaria, taun dan sebagainya.


[1]Tamadun Islam Dan Tamadun Asia(peribumi Sabah), Kuala Lumpur: Universiti Malaya, 2004, hlmn. 212.

[2]Freeman D., Report on the Iban, London: Athline Press, 1970, hlmn. 83.
[3]Fail 66, Educational Policy of the State General, Kota Kinabalu, Arkib Negeri Sabah, hlmn. 2.
[4]Mohd Nor bin Long, Perkembangan Pelajaran di Sabah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1978, hlmn. 7.
[5] C.O 874/1/37, Medical Report on British North Borneo 1912, by Sir Allan Perry, Arkib Negeri Sabah, Kota Kinabalu.

1 comment:

  1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka 7467 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA WARSITO,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 790 JUTA , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .JAYA WARSITO akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI JAYA WARSITO DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA GHOIB: SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB; TEXAS



    ANGKA GHOIB; TOTO/ MAGNUM 4D/5D/6D/



    ANGKA GHOIB; LAOS


























    KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka 7467 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA WARSITO,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 790 JUTA , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .JAYA WARSITO akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI JAYA WARSITO DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA GHOIB: SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB; TEXAS



    ANGKA GHOIB; TOTO/ MAGNUM 4D/5D/6D/



    ANGKA GHOIB; LAOS

    ReplyDelete